Introductie Scouting

In de doelstellingen komen termen voor als ‘plezierige vrijetijds-besteding’ en ‘persoonlijkheid-vorming’. En dat is precies wat Scouting wil bieden: voor de jeugd een vooral leuke manier om je vrije tijd te besteden. Je leert er ook nog een boel, met name zaken die je op school of thuis niet zo snel tegenkomt. Wat je als jeugdig persoon misschien niet zo snel merkt, maar wat wel werkt, is het feit dat je gedurende je Scouting-lidmaatschap veel zelfstandiger en ondernemender wordt. Dat is een onderdeel van de Scouting-formule.

Het buitenleven is daarbij erg belangrijk. Op talloos veel manieren spelen en leren we in de natuur. Kinderen zijn op weg naar zelfstandigheid. Scouting helpt in de ontwikkeling die ze doormaken door afnemend leiding te bieden. Daardoor levert Scouting ook een bijdrage aan de vorming van de persoonlijkheid. Iedere leeftijd vereist een eigen aanpak, een eigen aanbieding van het spel. Daarom kent Scouting verschillende speltakken. Deze speltakken zijn verdeeld in leeftijdsgroepen.

Scouting blijft interessant

Scouting is een vorm van jeugd- en jongerenwerk die je over de hele wereld tegenkomt. Scouting Nederland wil jeugd en jongeren een plezierige vrijetijdsbesteding bieden. Daarvoor gebruiken we het spel van “Scouting”, het verkennen. En wie kent Scouting niet sinds de Wereld Jamboree in Dronten tijdens de zomer van 1995?

Iedereen kent in zijn of haar omgeving wel iemand die lid is of ooit lid was van Scouting. Precies bijgehouden is het niet maar het moeten er zeker meer dan een miljoen zijn, misschien zelfs twee miljoen. En dan hebben we het alleen nog maar over Nederland.

Op dit moment zijn er ruim 100.000 jongens en meisjes in ons land lid van Scouting Nederland. Samen met zo’n 25.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Wereldwijd spelen maar liefst 24 miljoen jongens en meisjes wekelijks het spel van Scouting in meer dan 100 landen. En die vereniging draait voor het grootste deel op vrijwilligers. Iedereen kan en mag lid worden van Scouting. Verschillen van levensovertuiging, huidskleur of ras spelen geen rol.

Scouting Euregio maakt deel uit van de landelijke vereniging Scouting Nederland. In ons land zijn zo’n kleine 1500 groepen actief. Een aantal groepen samen vormt een regio. Van het contributiebedrag dat de leden betalen wordt jaarlijks een deel afgedragen aan de Regio en aan de landelijke organisatie. Daarvoor ontvangen de jeugdleden zes keer per jaar het blad Scouty, terwijl de ouderen tien edities van het Scouting Magazine ontvangen. De Bevers krijgen drie keer per jaar hun eigen Beverpost. Verder wordt dat geld onder meer besteed aan ondersteuning van het Scoutingspel, verzekeringen en beheer van vereningingseigendommen.

Buiten alle nationale en regionale activiteiten beheert Scouting Nederland samen met Staatsbosbeheer de mooiste stukjes natuur van Nederland waar Scoutingleden voor weinig geld hun tent mogen opslaan.